lalala

Friday 8 June 2012

Stay,Istiqamah

Bismillahirrahmanirrahim...
In the name of Allah the most beneficent the most merciful

Kaifa imanukum jami'an?
Moga yazid...

Saya rindu pada pertanyaan ini,
Mungkin kerinduan ini yg menyebabkan hati,
Ingin kembali ke tempat yg dicintai.

Merenung sejenak,
Detik2 manis hidup sebagai pelajar,
Adakalanya membuat aku tersenyum,
Tak kurang juga membuat air mata gugur,
Satu per satu.

Ye...Ye...
Sekolah memang:
1. Memenatkan
2. Malas memikir & menyiapkan hommework
3. Malas hantar project paper
4. Malas join koko
5. Susah nak cilok2 masa nak tidur
Saya akui.


Tapi ke'best'an sekolah yang:
1. Ada tarbiah
2. Ada biah solehah
3. Ada ukhuwwah
4. Ada murabi
5. Ada sahabat2

Membuatkan saya berfikir dua kali,
Sanggupkah saya meninggalkan tempat ini sebelum cukup mutiara saya kutip?

Lalu saya putuskan,
Menerima jawaban istikharah yang selama ini dinantikan.
Tetap tinggal.

Entahlah.
Mungkin pada kacamata orang lain,
Lebih baik keluar.
Cukup2lah bersekolah.
Aku dah x sanggup tau x?
Tapi saya dan mereka berbeza.
Kami memandangnya dengan kacamata juga.
Tapi kacamata cinta...!

Dahulu pernah seorang ukhti memberitahu saya,
" Staylah. Insya Allah ada barakah."
Dan dia pernah menulis di sekeping kertas.
"Stay,Istiqamah"
Saya hanya diam. Termangu. Membisu.

Saya tidak mengerti,
Kenapa perlu tetap tinggal di sekolah yang sudah lumat kita jelajahi?
Kenapa perlu sibuk2 menjaga tampuk tarbiah dan biah solehah?
Kenapa menyambung lagi 2 tahun? Tak cukupkah 2 tahun menanggung amanah sbg siswa?
Tidak cukupkah mutiara2?
 

" Fastaqim Kama Umirta"
Syiar kolej itu. Sudah berulangkali saya baca.
Sudah beratus kali saya dengar.
Sudah terlalu sering saya lihat.
Tapi baru kali ini saya memandang,
Dengan pandangan mata hati.
Dan akhirnya saya mula mengerti,
Soalan2 yang dahulunya mengasak minda,
Kini makin terjawab,
satu per satu.

"Stay,Istiqamah"
Perkataan itu terlalu mendalam maksudnya.
Terlalu simbolik. Terlalu bermakna.

Saya bukanlah ingin mencanang kepada seluruh dunia,
Sekadar berkongsi rasa,
Maaf andai ada yang terasa,
"Hek eleh,bapak eksen gile minah ni. Kerek siot."
Say whatever.

Ya Allah,
Kukuhkanlah langkahan kaki kami,
Berkatilah perjuangan kami,
Lindungilah kami,
Bimbinglah kami,
Kuatkan kami,
Ikhlaskan hati kami,
Rabatkan dan tsabatkan nurani kami,
Tajdid niat kami,
Lembutkan hati mereka untuk menerima kami,
Tingkatkan iman dan taqwa kami,
Moga kerananya,
Makin teguh langkah kami.

Ameen~

No comments:

Post a Comment