lalala

Thursday 7 March 2013

Cuma warna rambut yang sama.

Bismillahirrahmanirrahim
In the name of Allah the most beneficent, the most merciful
I testify that there's no God but Allah
And I testify that Muhammad (SAW) is His messenger.

Warna rambut memang sama,
Hati lain-lain der...

Ayat ini pertama kali saya dengar tatkala meonoton iklan kemerdekaan Petronas di kaca TV.
(Iklan Petronas memang selalunya best dan ada moral value,kot?)

Tiada apa sangat pun untuk diperkatakan.
Sungguh, tidak banyak yang mampu diperkatakan andai bahasa hati ini,
Tak ramai yang faham.

Hati sendiri,
Sendiri mahu tahu la.
Betul tu...
Don't expect others to understand you,
Because you,yourself.
You have it all, actually.
Tapi tetap juga,
kadang2 rasa ingin berkongsi.

Ini adalah apa yang saya rasa.
Tak ahu kenapa, tapi rasa ingin dikongsi bersama.
Kalau tak rasa ingin membaca,
Tiada salahnya berinjak ke blog sebelah. =]

Belajar subjek2 STAM sememangnya sesuatu yang indah.
memahaminya apatah lagi,
Ini memang satu anugerah.
Ah,hikmah!
Seringkali saya merasa dijentik2,ditumbuk2, ditampar2 dan disepak2,
Sebab bila satu per satu ilmu Allah  kita kupas,
Maka barulah sebenarnya kita sedar,
Di mana dan siapa kita.

Lebih2 lagi mengupas ilmu kalamullah (Tafsir wa Ulumuhu)
Dan bicara Rasulullah (Hadith Mustolah)
Memang tak dapat nak lari dari rasa ditempelak, ditegur, dibimbing secara tidak langsung.
Kalau sekalipun mata dah separuh terbuka sebab tak tahan nak tidur, (tido dlm kelas adalah perbuatan tidak sopan yang telah menjadi norma pelajar SBP,kan?)
Niscaya tidur itu adalah sangat sekejap dan tiadalah pula terlena.
Ini fakta.

Rambut sama warna,
Hati lain2. Ini sekadar apa yang saya rasa.
Anda tidak perlu merasakan yang sama,
Sebab ada yang indah saat meraikan yang berbeza.

Muncul seorang pelajar sekelas yang mengupas hadis,
"Kitaabul Mardhaa"
Olahannya biasa2 saja. Tetapi tak tahu kenapa,
Saya sangat terasa.
Dan memori mengitari sekitar kamar hati.
Tepuk sikit. Tanya khabar.
Duhai hati,
Redhakah kau?
Redhakah kau terhadap apa yang ditakdir Tuhan?
Redhakah kau pada sebuah perjuangan yang belum tahu bagaimana pengakhiran?
Redhakah kau saat mengetahui bahawa apa yang Dia tentukan tidak seperti yang kau inginkan?
Redhakah kau untuk kembali bermula setelah lama bersenang-senangan?
Redhakah kau wahai hati?
Redhakah kau seperti apa yang pernah kau khabarkan sebelum ini?
Jawablah wahai hati. Dan biar mata yang beri reaksi.
Fitrah perempuan.

Kemudian muncul lagi seorang pelajar sekelas yang mengupas hadis,
"Kitaabul Adab"
Ustazah memujinya kerana olahnnya yang agak baik.
Tunduk kejap. Saya jarang dapat mengolah sesuatu dengan baik.
Sungguh. Mungkin kerana, persiapan yang kurang mantap.
Atau juga kerana sifat semulajadi saya,
Yang bila bercakap tak pernah reti menarik gear 'slow'.
Ya. Saya memang cakap laju.
Macam Kakak KP Dorm yang sangat saya kagumi.
Tapi saya tahu saya tak boleh terus2 laju.
Dakwah akan terganggu.
Maka in shaa Allah, sikit2 saya cuba ubah.
in shaa Allah, Allah tolon bersama nusrahNya.
Kitaabul Adab menceritakan tentang adab memuji seseorang.
Menurut hadis,
Yang dimaksud dengan pujian yang tercela adalah pujian yang berlebihan dan pujian yang dapat menyebabkan orang yang dipuji merasa bangga diri (‘ujub).
Dari Abu Bakar radhiyallahu ‘anhu, beliau menceritakan bahwa ada orang yang memuji temannya yang ada disamping Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
ويلك قطعت عنق صا حبك, قطعت عنق صا حبك
“Celakalah engkau, kau telah menggorok leher saudaramu. Kau telah meggorok leher saudaramu!”
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengucapkannya beberapa kali. Lalu Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

من كان منكم مادحا أخاه لا محالة فليقل: أحسب فلانا والله حسيبه ولا أزكي على الله أحسبه كذا وكذا إن كان يعلم ذلك منه
“Barang siapa yang terpaksa harus memuji saudaranya, maka katakanlah: ‘Aku kira si fulan demikian dan demikian, tetapi Allah-lah yang menilai (keadaan sebenarnya). Aku tidak mau menilai atas nama Allah (kepada seseorang) demikian dan demikian, jika memang kelebihan itu ada pada dirinya.” [Hadits shahih, riwayat Bukhari (III/158) dan Muslim (IV/2297)] 
kopi-pasta dari blog ni.tengs tuan punya blog!

Benar sekali.
Ternyata Nabiyullah benar2 futuristik.
Hanya dengan beberapa kata2 pujian,
Boleh membunuh seluruh amal insan.
HUrm, teringat surah Luqman: 18,
“Dan janganlah engkau memalingkan muka engkau daripada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan angkuh, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong lagi membanggakan diri.”

Dan minda laju pula hinggap pada bait2 yang tertulis dalam Salju Sakinah- karangan Us. Zaid Akhtar.
Pujian itu ibarat pisau cukur, di leher manusia.
Ouch! Maka teruskan berhati2 dengan kata2 pujian,
Kerana yang terpamer di wajah langsung tak sama dengan yang rasa yang mencorak hati.
Beware Muslims!

Baru tadi,
Muncul lagi seorang pelajar sekelas yang mengupas hadis,
"Kitaabul 'Adwaa'"
Menceritakan tentang bagaimana mungkin,
Sesebuah doa itu diterima dan tertolaknya,
Selalunya, doa pasti diterima Allah,
Cuma saat pengkabulannya, belum pasti.
hadis ini pernah saya dengar dulu.
Tapi saya kan juga manusia biasa,
Yang penuh khilaf dan dosa,
Hadis ini pernah saya terlupa,
Dan berdoa juga pernah saya sambil lewa,
Sedangkan tak sedar diri,
Tengah meminta dari Rabbul Izzati.
Tapi selalu2lah ingat,
Allah selalu, sentiasa dekat.
  Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang mendo’a apabila ia berdo’a kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran. (QS. 2:186)

Oh Ya!
dapat text Hayya Naqra' dari seorang lagi pelajar kelas.
Ianya tentang common sense yang baru saya fahami.
  ucapan hikmah: “ridha’n nas ghayatun la tudrak” (keridhaan seluruh manusia merupakan tujuan yang tidak akan pernah tercapai), juga sebagaimana ucapan Imam Ibn Hazm: “Siapa yang mengharap keridhaan seluruh manusia padanya maka ia adalah orang gila!”
Saya harap, mereka yang mencerita,mengupas dan mengedar risalah tentang hadis2 ini turut sedar,
Akan hal yang sepatutnya mereka sedari awal dulu.
Belum terlambat,
Untuk perbaiki keadaan.
Kita tidak pernah terlewat,
untuk tunaikan amanah terhadap ilmu ini.

Inilah sedikit sebanyak yang ingin saya kongsi.
Jangan marah,jangan bengkeng.
Saya cuma melunaskan,
Apa yang tertuntas.

Sekali lagi maaf.
Tak berniat langsung mengguris sesiapa.
Tapi kalau hati dah terasa,
nak buat macam mana?








No comments:

Post a Comment