lalala

Friday 26 April 2013

Dengan Nama Dia...

Bismillahirrahmanirrahiim
In the name of Allah the most beneficent, the most merciful
I testify that there's no God to be worshiped but Allah
And I testify that Muhammad (SAW) is His messenger

Dengan nama Allah yang maha pemurah
Lagi maha mengasihani

|                                      |                                   |                                         |                                       |

"Saya nak berubah,"

"Nak tinggal jahiliyyah?" dia tunduk. Angguk.
 Alhamdulillah. Nampak dah sikit manusia hasil tarbiah.

"Lepas tu?" Saya pandang dia dengan senyum mesra.

"Saya....Tak tahu nak mula dari mana," Telusnya.

"Kita selalu macam tu kan...? Kita nak berubah, tapi tak tahu nak mula dari mana. Tak tahu nak buat apa. Tak tahu nak jadi manusia yang macam mana..."

"Kalau awak, awak buat macam mana?"

"Pertama, jangan layan rasa 'tak tahu' tu. Kang makan diri. Last2 futur, niat nak berubah ditangguh lagi. Kedua..."

"Apa?" Muka dia excited.

|                                       |                                  |                                          |                                      |
"Kau kena cuba jugak wey," Elle mengeluh kecil.

"Tapi susah la. Kau tahukan, aku ni jenis yang macam mana.." Anna senyum.

"You're not born sinful, Elle"

"Fitrah aku memang macam ni la. Kau ingat senang ke nak mujahadah tu?"

"Kau tahukan, fitrah manusia tu sebenarnya baik? Kau cuba nak berdalih ye Elle?"
Elle mati bicara. Padahal dia yang cari Ann. Niatnya nak cuba berubah.
Cuba selangkah maju.
Ke hadapan bersama Islam.
Cuba selangkah di depan.
Meninggalkan jahiliyyah di belakang.

Ala, Islam takkan tertegaklah kalau jahiliyyah tersergam megah.
Tertegaknya Islam atas keruntuhan jahiliyyah.
Elle ingat lagi kata2 Anna dalam bulatan gumbira mereka minggu lalu.
Anna bawak ayat Allah. Tadabbur sama2.

 Dan (ingatlah Wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil ia bertanya Dengan firmanNya): "Bukankah Aku Tuhan kamu?" mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), Kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya Kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".

(Surah Al-A’raf:172)

"Mujahadahlah, Elle."

"Susahlah Anna,"

"Susah memang susah. Tapi bersakit2 di dunia, bersenang-lenang di syurga. Kau tak nak ke?"

"Aku cuba. tapi...macam mana...?"

"Senang saja...Mulakan dengan..."

-------------------------------------------------------------------------------------------------------


BISMILLAH.
Dengan nama Allah, Tuhanku dan Tuhanmu.
Dengan nama Allah, Aku mulakan segala sesuatu.
Dengan nama Allah, aku berhijrah.
Dengan nama Allah, aku bermujahadah.
Dengan nama Allah, Tuanku dan aku hamba.

[ Moga2 Dia sentiasa , selalu ada bersama dalam setiap amal dan kerjabuat kita ]

No comments:

Post a Comment