lalala

Friday 26 April 2013

Kadang2 Saya salah, Awak betul

Bismillahirrahmanirrahiim
In the name of Allah the most beneficent, the most merciful
I testify that there's no God to be worshiped but Allah,
And I testify that Muhammad (SAW) is His messenger.

Kadang2 saya ingat saya betul,
Rupa2nya tak.
Kadang2 saya ingat awak salah,
Rupa2nya tak jugak.




"Sahabat, ana mintak maaf. Ana tak dapat stay,"

Saya diam. Tidak tahu mahu respons apa. Kenapa perlu minta maaf? Itu takkan mengubah apapun.
Saya tak perlu pun berduyun2 sahabat yang stay bersama. Tak. Saya perlu kalian, tapi cukuplah beberapa.
Saya pun tak mampu berdiri sendirian.
Tapi saya takkan marah, kecewa ataupun rasa nak lempang sahabat2 yang meneruskan langkah,mengejar cita2.
Teruskan, teruskan langkah yang mulia itu. Bila Dia dah lorongkan jalan, jangan tangguh lagi.
Islam di luar sana perlukan helang2 qawi macam antum.

"Tak apa. Stay bukan jaminan istiqamah,"
"Betul." Dia bersetuju.

Tapi moga2 di manapun kita,
Dakwah tetap terpikul sebagai amanah,
Tarbiah pengekang nafsu manusia,
Ukhuwah pengikat kasih kita. <3

"Sahabat, enti tahukan,kita perlu memilih pemimpin?" Saya angguk.

"Kami nak dia," Kami sepakat memilih dia.

"Tak boleh. Kami nak dia." Mereka jawab.Eh, tak sebulu rupanya.

"Mana boleh. Kami yang nak kerja dengan dia. Kami nak dia. Kalian tak faham."
Dia diam.
Atau mungkin sebenarnya dia lebih daripada kami dalam soal mengerti?

"Ana tahu dia mampu. Ana lebih kenal dia daripada enti. Dia sahabat ana."
"Kalian tak faham kami. Kalian tak duduk di tempat kami...!" Bahang mulai terasa. Kenapa begini?

"Kami sepakat memilih dia. Maaf, nanti kita sama2 nantikan hikmahnya."
Dan ternyata dia benar.
Ternyata pilihannya tak salah.
Ternyata dia terlebih futuristik.
Ternyata dia lebih mengerti.

"Sahabat, terima kasih pilihkan dia untuk pimpin kami," Saya senyum. Lepas nampak hikmah sikit demi sikit.

"Cuma ini, sedikit yang termampu saya bantu."

Dan sekarang, kami pun mengerti.






No comments:

Post a Comment