lalala

Thursday 1 March 2012

Redha Itu Hikmah...?

Bismillahirrahmanirrahim...
In The Name of Allah..The Most Beneficent....The Most Merciful....

Hai...lama bercuti...
Ujian bertandang..sakit mendatang...
Tapi sakit lagi cuba melawan takdir Tuhan....
Cukuplah sekali..Saya benar2 tak mampu...



Bukankah kita ini hamba?
Apalah seorang hamba mampu buat untuk melwan kudrat Dia yang maha Esa?
Benar..Saya kecewa dengan apa yang ditakdirkannya...
cukup mendalam kekecewaan itu....
Setahun saya bersama sahabat2 bertungkus-lumus menyiapkan majalah sekolah...
setahun yang tidak mudah...
setahun yang penuh mehnah...
setahun kami terpaksa mencuri waktu di saat sahabat lain mengejar SPM...
kami pun ambil SPM juga...
dan kami pun mahu majalah sekolah dilahirkan segempak mungkin..
 sebab itu hasil kerja kami selama ini...
di dalamnya tercoret seribu satu kenangan...
di dalamnya terpotret seribu satu ingatan....
pastinya saya tidak mengaharapkan kecacatan...
namun apa yang terjadi bukanlah di dalam batas fikir saya...
dan seperti mana majalah itu sudah terlahir...seperti itulah saya dan mereka harus menerima seadanya
saya sudah malas mencari salah siapa..atau di mana silapnya...
jenuh saya berdebat dgn ayah...
Ayah kata..Redhakan sajalah...
Tapi saya bangkang...saya mmg berjiwa rebellious...
bagi saya ayah x faham...aspirasi yg cuba saya bawa....
Saya tetap cuba membuat sesuatu...
ibaratnya saya memang tak  redha langsung dgn kelahiran majalah itu yg bukan seperti yg saya inginkan...
Saya terus cuba dan cuba...
Saya yakin Allah akan memberi pertolongan..di saat saya memerlukan...
Akhirnya sakit yg menimpa....
dan saya duduk terhenyak kerana tidak mampu berbuat apa2....
Saya tertanya2...Inikah nasrullah? Maata nasru minallah?
Saya pejam mata...Hangat terasa....
Air mata insan angkuh terbit dan membenam rasa ego....
saya tunduk..saya pasrah...saya kalah...
Saya harus redha....Ya....Saya harus redha dgn tiap2 ketentuanNya....
Sebab Dia sentiasa merancang dgn Cinta ...
Sedangkan saya cuma merancang dgn cita2....
Susahkan meraih sekeping redha?
Redha itu tingkatan tertinggi dlm keikhlasan....
Redha itu hanya bererti di saat kita diuji....
Redha itu berat sekali....
Kadang2 air mata menjadi galang-ganti....
Sebab kita fikir org lain tidak memahami....
Dan kita fikir kita hanya sendiri...menjalani permasalahan ini
Sedangkan Allah maha memerhati..
tanpa kita sedari....
Dan sakit itu..
Kesakitan yg tidaklah serius sgt...
Tapi tetap terasa sbg kifarah dosa....
Mungkin itu nasru minallah....
Melihat ujian sbg pertlongan..
Adalah mencari Hikmah yg tersembunyi bagi insan...
yang berfikir kerana Tuhan...


Hidup bukan untuk  berasa mudah setiap waktu...
Hikmah perlu dicari dan diterokai
sebab ia takkan datang sendiri...
ibarat mentari di celah dinihari....

No comments:

Post a Comment